2022. január 11., kedd: Gyökössy Endre, Ketten- hármasban



Részlet Gyökössy Endre, Ketten- hármasban c. könyvéből (részletek a 21., 28. oldalról)

A házasságnak, mint minden testnek,  lehetnek torzulásai is.
Ilyen a kétfejű házasság. Hideg házasság az ilyen, mert- szívtelen. Az, mert az asszony is elsősorban fej akar lenni. Állandó hatalmi kérdések dúlnak az ilyen házasságban. Feszültségek az utolsó szó jogáért, s keserűségek a mindkét részről elmaradt, mindig a másiktól várt első szó, a "bocsáss meg" hiánya miatt. Szüntelen vívóállásban állnak. Nincs békességük, csak fegyverszünetük. A kétfejű házasság jellemzője még, hogy az asszony legtöbbször szexuális vonatkozásban is "hideg". Az ebben a feszültés szikrázó légkörben felnövő gyerekek ideg- és lélekgyöngeségre hajlamosak, mert a "szív", a nő is a fej szerepét igényli. Nem tudja, hogy a férfival - férjével- tökéletesen egyenértékűvé éppen különbsége teszi. Az, hogy elsősorban szív lehet, s így alkothat egészet. 

A zsarnok uralkodni kíván a házasságban. Ezt rendszerint blöfföléssel éri el. Kisistenné fújja fel magát; azt hiszi ő mindentudó és mindenható. (A kényszeres, megkötözött ember magatartása ez. A belül szabad ember: szolgáló ember.)
Sajnos vannak olyan asszonyok, különösen házasságuk elején, akik még propagandistáivá is válnak házi diktátoruknak. 
"A férjem mindentől megkímél engem, a tenyerén hordoz. A pénzt is ő kezeli. Nekem semmire nincs gondom. Minden úgy van jól, ahogy ő mondja" stb.
Tükörképe, babuskája, imádója lesz férjének, s ezzel ki is bújik segítőtársi feladatának nagy része alól. 
De a lélek rendje egyensúlyra törekszik, s előbb- utóbb megtörténik a lélektani átbillenés, a szerepcsere korszaka. Ha hamarább nem, akkor, amikor a férfi nyugdíjba megy. Ilyenkor döbbenten ébred rá, hogy átveszik tőle a hatalmat, s ő már csak akkor valaki, ha valakinek át kell mennie a boltba, valakinek el kellene hoznia a tisztítóból a ruhát.

A kétszívű házasság fejtelen házasság. Ha az előbbi túl kemény- ez túl puha, bizonytalan, riadozó, ahol a férfi nem tud vagy nem akar fej lenni, hanem szív lesz. Olyan házasság ez, mint a kapitány és a kormány nélküli hányódó hajó. Ide- oda verődik, míg valamilyen zátonyra nem fut. Ilyen fejtelen házasságban a gyerekek tétován nevelődnek, elkényeztetettek, s később kisebbségi érzésekkel küszködőkké válhatnak. 

A fej és szív teljes helycseréje is előfordul. Nem is ritkán: amikor a fej a szív szerepét tölti be, vagy be kell töltenie. A nő részéröl legtöbbször kényszerűségből és kényszeredetten történik a szerepcsere. Megtörténhet, hogy az elnyomott vagy elcsökevényesedett fej (a férfi) előbb- utóbb szív után vágyik "fejes" felesége mellett, s könnyen találhat olyasvalakit, amilyen az ő felesége (részben miatta is) sosem tudott, vagy nem is akart lenni. Találhat valakit, akinek a szemében ő az okos, az erős, a mindentudó, aki felnéz rá, s aki kigyógyítja szexuális étvágytalanságából, amelyet a túl " fejes" vagy férfias asszonyok miatt kapnak - gyakran - a férfiak. 

Vannak házastársak, akik ilyen teljes helycserében éldegélnek, s talán akkor tennénk rosszat, ha rendbe raknánk őket. Megszokták már rendetlen rendjüket...

A házasságot csak testi- lelki- szellemi egységben lehet egészségesen élni. Bárhol támad hiányosság, bármelyik vonatkozásban torzul is el, az éppen olyan veszélyes, mintha bármelyik élő embernek, személynek a teste, lelke (pszichéje) vagy szelleme betegednék meg, vagy hiányossága, torzulása támadna bárhol. Mindig az egész ember beteg. Ma már a haladó orvostudomány sem ismeri el a "lokális", helyi megbetegedést. Mindig az egész szervezetet kezeli, gyógyítja. Éppen ezért kell kimondanunk: a házasság sosem lehet beteg lelkek menedékhelye vagy orvossága. 

" A szülők élete az a képeskönyv, amelyet a gyermek először olvas."
(Augustinus)

Ebből a "könyvből" tanul meg áldozatosan szeretni, s ez több, mint érzelem. Így alakul ki első én- te viszonya. Elsősorban anyja, később apja felé. És ez lesz minden későbbi viszonyulásának mintája, az emberhez való kapcsolódásának alapja. Amikor szeretete már ezt is jelenti: rendelkezésre állok! Aki ezt nem kapja meg, vagy csak hiányosan, az egy életen át kutathat szeretetpótlékok után. Ez legtöbbször valamilyen szenvedély: ital, narkotikum, szexualitás, pénzimádat, hatalomvágy, okkultizmus, stb. 
" Bármely szenvedély alapvetően a szülői, elsősorban anyai szeretet pótléka" (Szondi Lipót), amellyel a felnőtt a gyermekkora óta benne tátongó ürességet akarja - reménytelenül- feltölteni. Milyen nagy feladat ezeket a kallódó lelkeket beölelni a halhatatlan anyaszentegyházba, ahol ihat az élő vízből, ahol megismerheti az Atyát, aki úgy szerette őt is, hogy érte is adta egyszülött Fiát, hogy élete -sőt-, örök élete legyen. 

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2019. 07. 03., szerda: Most fény derül a modernizmus szerzőire!: Annaliese Michel ördögűzése során elmondott dolgok egyenesen a démonoktól

Lelkiségi mozgalmak, amelyek rombolják az Egyházat

Ripperger atya: Hogyan áll most a gonosz helyzete?