Az "aktív részvétel" mögötti valódi filozófia

Forrás:
https://www.crisismagazine.com/opinion/the-philosophy-behind-true-active-participation

Írta:
Alexander Schimpf Ph. D fokozatot szerzett
2015-ben filozófiából az Amerikai Katolikus Egyetemen. Oklahoma Cityben él feleségével, Sarah-val és négy gyermekükkel. Írásai megjelentek a Crisisben,az Aleteiában, a National Catholic Registerben és az Imaginative Conservative-ban.

Ha az Egyház aktív részvételre vágyik,akkor helyénvaló az önvizsgálat.

Amíg a hívek szentmisén való „aktív részvételének” szükségességéről nincs
hiány hozzászólásból, filozófiailag ritkán közelítik meg a kérdést. Mégis, ha igaz az
a tomista mondás, hogy Isten kegyelme a természetre épít és tökéletesíti, akkor
számítanunk kell arra, hogy a filozófia sokat tud majd hozzájárulni a vitához. Itt két rövid filozófiai megjegyzést teszek az aktív részvételhez: először is,nem szabad figyelmen kívül hagyni az ilyen részvétel érzelmi alapját; másodszor pedig a részvételhez hasonlóságra van
szükség.

Azt kell látnunk, hogy az aktív részvétel bizonyos érzelmek támogatását igényli,
röviden, át kell gondolnunk a mise, vagy általánosabban a liturgikus ima természetét. Míg a szent liturgia során lehetnek és kell is legyen elmélkedés, az egész liturgia összességében sokkal több, mint „tevékenység” és „tudás”.

A liturgikus ima cselekvés: maga a szentmise Krisztus áldozati cselekménye, amelyhez azután a hívek felajánlása is csatlakozhat. Krisztus áldozata tökéletes és teljes, ezért a hívek aktív részvétele, a papi szolgálaton keresztül nyújtott „szolgálat” vagy hozzájárulás által valósulnak meg. Mivel azonban a hívek eme hozzájárulásai emberi cselekedetek, nem szabad elvárnunk, hogy érzelmi támogatás nélkül tökéletesedjenek. Minden erkölcsi erénynek mindig van intellektuális összetevője. Az erénynek számító kiváló cselekvésmódot
az értelem határozza meg.

Ezt a racionálisan azonosított kiválóságot azonban az érzelmek támogatásán keresztül
kell végrehajtani: „a fej uralja a hasat a mellkason keresztül”, ahogy C.S. Lewis
mondja az Abolition of Man című művében. Vagy ahogy Arisztotelész mondja a
Nicomach- ei Etikában, „az érzéseket a megfelelő időben, a megfelelő dolgokkal
kapcsolatban, a megfelelő emberek iránt, a megfelelő cél érdekében és a megfelelő
módon érezni leginkább, ez az erényhez tartozik." Mi az a tökéletes érzelmi
alap, amely lehetővé tenné a zsinati atyák által kívánt teljes, tudatos és
aktív részvételt? A 2144. paragrafusban a Katolikus Egyház Katekizmusa ezt az
érzelmi alapot „a szentség érzésének” nevezi, és tartalmaz egy idézetet Szent
John Henry Newman- től a félelem és az áhitat érzéséről, amelyet egy kereszténynek Isten
jelenlétében kell éreznie. Ha az Egyház valóban a hívek aktív részvételét kívánja,
nem pedig annak puszta látszatát, akkor ennek az érzelmi célnak a szem előtt
tartásával el kell végeznie a liturgikus gyakorlat önvizsgálatát.


A szentmise alatt a papnak melyik orientálódása szokott nagyobb Isten "félelmet", áhitatot kelteni?:
az Úrral szembeni vagy emberekkel szembeni
szentmisézés? 
A népnyelv vagy a szent nyelv használata áhitatosabb? A díszes öltönyben, szent rendű férfi
"félelmet keltőbb" szentáldozási szolgáló, vagy a szomszédod, Zsuzsi az utcából, aki
a kedvenc ünnepi pulóverét viseli? 
A szentáldozás melyik fogadása fejezi ki
legjobban az ember kicsinységét és szegénységét a Mindenható Istenhez képest?

Egy másik, az aktív részvételre vonatkozó filozófiai elv Platón műveiből származik.
Az emberi lélek halhatatlansága melletti érveket feltáró Phaedo című dialógusában
Platón észreveszi, hogy a részvétel bizonyos fokú hasonlóságot,alapvető hasonlóságot igényel. A radikálisan eltérő dolgok nem vehetnek részt egymásban:
„a hó soha nem fogja bevállalni a meleget, és továbbra is az marad nevezetesen hó
volt, és meleg is; de a hőség előrehaladtával vagy félresiklik az útból, vagy elpusztul."

Ez a részvételi követelmény nem csupán elvont filozófiai elv; ez egy olyan
igazság,amelyet mindannyian elismerünk a mindennapi életben, még akkor is, ha
formálisan soha nem fogalmaztuk meg. Kevesen jelennénk meg szívesen egy
jégkorong meccsen, ha csak futócipőt, rövidnadrágot és pólót viselnénk.
Védőpárna, jégkorcsolya, hokiütő hiányában a játékban való részvételünk
radikálisan akadályozott lenne: nincs elég hasonló felszerelés.


Illetve kevesen lennének közülünk, akik szívesen képviseltetnék magukat egy fontos
jogi eljárásban. Széleskörű jogi és eljárási szabályok ismerete nélkül részvételünk ismét akadályozott lenne, és aligha győznénk: nem lenne elég intellektuális hasonlóság magunk,
az ellenérdekű ügyvédek és a bíró között. A hatékony részvételhez hasonlóságra van szükség – és ha minden egyenlő, minél több hasonlóság, annál nagyobb a potenciális részvétel.


Az aktív részvételről szóló megbeszélések gyakran bizonyítják a hasonlóság követelményének bizonyos fokú tudatosságát. Fennáll az intellektuális hasonlatosság
iránti vágy, miszerint a híveket meg kell tanítani a mise különböző részeinek
jelentésére; részvételük „tudatos”. A liturgikus cselekvéssel a testi
hasonlatosság iránti vágy is megjelenik. A hívőknek énekelniük kell, meg kell
adniuk az előírt válaszokat, és a megfelelő pillanatokban állniuk, ülniük és letérdelniük kell; részvételük az, hogy „aktívak legyenek”. Az emberi személy azonban több,mint csupán értelem és test.

Az emberi személynek megvan az is, amit hagyományosan „étvágynak” neveznek.
Ide tartozik az „érzékeny étvágy” (az érzelmek) és a „racionális étvágy”
(akarat). Ahhoz, hogy a hívek részvétele a legmagasabb fokon „teljes” és tevékeny
legyen, az embernek ezekben az étvágygerjesztő aspektusaiban is szükség
van némi hasonlóságra.

Az érzékeny étvágy, az érzelmek esetében a szükséges hasonlatosság a fentebb
tárgyalt szentség érzése lenne.
De mi a helyzet az akarattal, a racionális
étvággyal?
Alapvetően az embernek önként kell választania, hogy részt vesz a szentmisén.
Valami hiányozna annak a részvételéből, akit akarata ellenére misére hoztak
(lásd például az átlagos kisgyermek
viselkedését a misén). 
A legteljesebb értelemben vett részvételhez azonban mélyebb hasonlatosságra is szükség lenne:
az emberi akaratnak Krisztuséhoz, a szentmise fő szereplőjéhez kell igazodnia. A hasonlatosság kifejezése a szeretet. Ha az akaratot nem tökéletesíti a szeretet teológiai erénye, és nem egyesül Istennel, az áldozatban való részvétel radikálisan hiányos lenne.

Másképp fogalmazva, senki sem vehet részt a szentmisén halálos bűnben, akiben a szeretet erénye kialudt.

A halálos bűnben lévő 
személy részt vehet 
bizonyos mértékig a 
szentmisén, sőt testi 
értelemben is részt 
vehet, de nem tudja 
megtenni azt a „szükséges 
egy dolgot”, ami a 
Krisztussal való közös 
tevékenység, egyesülve 
Krisztus 
önfeláldozásával. 

Jóakarat, szeretet nélkül az 
„aktív részvétel” lényegében 
üres.

Ismétlem, ha az Egyház aktív 
részvételre vágyik, akkor 
helyénvaló az önvizsgálat.

Jóllehet jó az embereket 
himnuszok 
éneklésére ösztönözni, 
sokkal inkább 
arra kell ösztönözni az 
embereket, 
hogy vegyék  igénybe a 
kiengesztelődés 
szentségét.

Milyen gyakran és mennyi ideig ajánlják fel a gyóntatást a plébánián vagy a kegyhelyen?
Kényelmesek a gyónási időpontok a gyóntatóknak, vagy a bűnösöknek?
Nyomják-e a híveket a felügyelők, hogy lelkük hajlamától függetlenül jelenjenek
meg szentáldozásra, vagy képesek-e békésen a padban maradni anélkül, hogy aggódó
megjegyzéseket és tanácstalan tekinteteket kapnának? Ezzel kapcsolatban miért ne vezetnénk be újra azt az üdvös gyakorlatot, hogy a papok közvetlenül a szentmise előtt
gyóntatást hallgatnak? Valójában azokon a plébániákon, ahol több pap van, miért
ne lehetne újraéleszteni azt a gyakorlatot, hogy a szentmise első részében továbbra is
meghallgatják a gyóntatásokat, mielőtt további papokra lenne szükség az
áldozástatáshoz?
Azokban a templomokban, ahol ez a szokás megmaradt, jól megfigyelhető,hogyan vesznek
részt a hívek a gyóntatói sorban elfoglalt helyükről a szentmisén. Ahelyett,hogy
figyelmen kívül hagynák a szent cselekedetet,a gyónásra váró hívek valójában arra törekednek, hogy a legmélyebb és leglényegesebb módon részt vegyenek a szentmisén.
 
Ha valóban kívánatos a hívek aktív részvétele, akkor jobban oda kell figyelnünk azokra az eszközökre, amelyekkel a szükséges érzelmi beállítottságokat kifejlesztik, és amelyekkel az akarat a szeretet teológiai erénye által tökéletesedik. 
A célhoz való jog magában foglalja az e cél eléréséhez szükséges hatékony eszközökhöz való jogot.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2019. 07. 03., szerda: Most fény derül a modernizmus szerzőire!: Annaliese Michel ördögűzése során elmondott dolgok egyenesen a démonoktól

A szentek közbenjárása vagy a "Lábunk együtt járjon"...

Lelkiségi mozgalmak, amelyek rombolják az Egyházat