Egger Ágoston : A keresztény anya


Oh, ha anyáink kellőleg tudnák becsülni az elrejtett, belső ember drága ékszerét és arra törekednének: még e romlott világban is a szenteknek egy újabb nemzedékét tudnák felnevelni.

Az elrejtett, belső ember mit sem veszít szépségéből, ha évek múltán külseje fonnyadásnak indul is. Az anya és hitves, ki féli az Istent, s férjének odaadó és engedelmes társa; aki imában és dologban egyaránt buzgó; kinek éber szeme és munkás keze rendet tart a tűzhely körül; ki az őrzőangyallal is versenyre kél gyermekei gondozásában; ki rendületlenül bízik Istenben; bajában hallgat s könnyeit lopva törli le; kinek mindenkihez van barátságos szava; barátságos tekintete; ki számos gondja között a szegényt sem feledi el; az ilyen nő magában hordja az elrejtett belső ember szépségét, akkor is, ha az élet komoly küzdelme egykor üde arcára a "Mater Dolorosa"  vonásait kezdi szántani. Az ilyen hitves és anya elveszti érzékét a hiú páváskodás iránt, úgy ruházkodik, olyan a viselkedése, amint azt neki az elrejtett belső ember sugallja, állásához mérten, egyszerűen és igazságban; nem különc, de nem rabja a világnak sem, s éppen ezzel fog legtöbbre menni a világgal szemben is.

Hogy az elrejtett, belső ember mit jelent a nevelés művében az egészen világos. Az anya a gyermekének csak azt tudja adhatja, amije neki magában birtokában van. S miképp az érzéki ember, a gyermek teste az anya szívének véréből épül föl: akkép kell a gyermek lelkének is buzgó anyai szíven az isteninek tudatára ébrednie szent buzgóság és szeretet érzelmére gyúlnia.
E felsőbb életet azonban csak az elrejtett, belső ember szíthatja ébredésre a gyermekben. A világ hiúságában elmerült anya, vallásos bensőség és melegség híján egészen képtelen a szellemi élet átplantálására.

"Ékességünk, az elrejtett belső ember, a csendes és szerény léleknek romlatlansága (legyen), mi igen becses az Isten színe előtt."
(1Péter 3,4)

                         *         *         *

Az Ó- és Újszövetségben  Isten súlytó ítélettel bélyegzi meg a puszta ajakimádságot, ellenben a hitből fakadó, alázatos, bizalommal, s áhitattal végzett imához a legvígasztalóbb igéretet kötötte.
Mások látszólag ellentétes hibába esnek, amikor az imában ÉREZHETŐ VÍGASZTALÁST KERESNEK, S VALLÁSOS ÉRZELMÜKBEN, hogy úgy mondjam kéjelegni akarnak. Pedig ezek is a célt és az eszközt tévesztik össze.
Mert a vallásgyakorlat célja Isten dicsőítése és kegyelemszerzés minmagunk számára. 
Ad- e hát érezhető vígasztalást az ia, vagy nem, az tisztára mellékes.
Élvezetet keresni- ne nyúljunk az imához; és viszont a kedvetlenség, a lelki szárazság nem ok, hogy abbahagyjuk. Sőt, ilyenkor az ima hatása gyakran üdvösebb.

Vallásos erényesség és érzület összetartozik, s ha ez utóbbi hiányzik, az ájtatatosság látszata botránnyá fajul. Vannak asszonyszemélyek, akik sokat adnak a vallásos gyakorlatokra, de mégsem alázatosak, nyelvüket mindenütt szabadjára eresztik, a megszólásnak és szeretetlenségnek rabjai, összeférhetetlen természetükkel férjüknek, családjuknak súlyos keresztjei. Ezek hozzák aztán rossz hírbe az ájtatatosságot s Isten országában kiszámíthatatlan kárt okoznak. 

Erős asszony és még inkább boldog nő: -csak az ájtatatos nő lehet. 


A könyv innen megvásárolható, letölthető: https://kapisztrankiado.hu/kiadvanyaink/a-kereszteny-anya/ 

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2019. 07. 03., szerda: Most fény derül a modernizmus szerzőire!: Annaliese Michel ördögűzése során elmondott dolgok egyenesen a démonoktól

Lelkiségi mozgalmak, amelyek rombolják az Egyházat

Ripperger atya: Hogyan áll most a gonosz helyzete?